mandag 18. januar 2010

Høytleseren


Bernhard Schlink har skrevet boken Høytleseren, som handler om en gutt som innleder et forhold til en litt eldre dame. Han leser høyt for henne hver dag. Plutselig forsvinner hun, og han møter henne ikke igjen før han sitter som observatør i rettssalen der hun sitter som anklaget.

Jeg synes denne boka er kjempebra, den fikk i alle fall meg til å begynne å tenke. Hvor mye betyr historien bak et menneske? Kan mennesker forandre seg? Hva gjør deg til et bra/dålig menneske?
Jeg vet ikke. Men jeg vil anbefale dere å lese/høre denne boka.

Nå har ikke jeg sett filmatiseringen av boka, noe jeg er usikker på om jeg skal også. Jeg er redd den ikke formidler den stemningen og vinklingen av boka som jeg har i hodet mitt...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar