lørdag 27. februar 2016

Gammelnorsk spælsau


Nå føler jeg at jeg snart kan kalle meg en spinnerske.

I høst kjøpte jeg meg et start-kit med ulike fibre og en håndtein. Det ble virkelig prøveprosjekt, tykt, til tider ugjevt og pussig, entrådig garn ble resultatet.

I desember var jeg så heldig å vinne en adventskonkurranse som Fagermyr Gård hadde på facebook, der premien var en håndtein og ei spinnesky med ull fra gamelnorsk spælsau fra Fagehaug. Det var utrolig stas, og jeg gleda meg til å prøve meg på denne.



Skya var på 100 gr, så jeg tenkte jeg skulle prøve meg å spinne en litt tynnere tråd for siden å tvinne den, slik at jeg fikk et totrådig garn.



Ulla var lett og kjekk å spinne, det var ikke noe problem å få den tynnere enn det først forsøket mitt. Øvelse gjør mester, så jeg har enda noe å hente på å få det gjevnt.
Da jeg tvinna det oppdaga jeg at jeg kunne ha hatt på det litt mer tvinn da jeg laga 'grunntråden', fordi mye av tvinnen gikk ut i prosessen med å tvinne dem sammen.



Men jeg er kjempefornøyd og utrolig stolt av det ferdige resultatet. Garnet er mykt og luftig og herlig!



Nå gleder jeg meg til å strikke noe av det.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar